Ilona straatman, Servicetechniecus Medical Devices

“Je hoeft je als vrouw niet te bewijzen”

Ilona Straatman was van jongs af aan al gefascineerd door techniek. Uiteindelijk heeft ze haar passie omgezet in haar beroep. “Hoewel ik het als vrouw in de technische sector niet altijd gemakkelijk heb gehad, voelde ik me meteen thuis en gewaardeerd bij Dräger.” Benieuwd naar haar ervaringen als servicetechnicus bij Dräger gedurende de afgelopen zes maanden? Lees haar verhaal.

Auteur: Draeger

Direct een goed gevoel

“Vanaf mijn eerste ervaring met Dräger, tijdens mijn dienst bij defensie waar we hun anesthesietoestellen gebruikten, wist ik dat ik iets speciaals had gevonden. Ik zocht naar een baan waarbij ik op pad kon gaan, vrijheid had, maar ook gewaardeerd werd door mijn werkgever en collega’s. Die werkgever vond ik bij Dräger. Tijdens het sollicitatiegesprek vroegen ze mij: ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat je bij Dräger blijft?’ Dat gaf me meteen het gevoel dat ik mezelf niet hoefde te bewijzen als vrouw. Bovendien trok de hoogwaardige apparatuur, zoals anesthesietoestellen en beademingsapparatuur, mij enorm aan. Deze apparatuur heeft zoveel impact op mensenlevens.”

“Als servicetechnicus ben je verantwoordelijk voor je eigen werkgebied, bouw je je eigen klantenkring op en onderhoud je het contact”

Inwerktraject

Het werken met de hoogwaardige apparatuur van Dräger vraagt om specifieke kennis. Ilona benadrukt dan ook het belang van een goede inwerkperiode. “Je start met producttrainingen voor verschillende toestellen, zoals anesthesietoestellen, beademingstoestellen en warmtetherapietoestellen. Deze trainingen worden gegeven door onze interne trainer. Soms waren hier ook klanten bij aanwezig. Dat was voor mij heel nuttig omdat ik zo ook direct onze klanten leerde kennen.”

Na ongeveer twee maanden begon Ilona klanten te bezoeken, altijd met een ervaren collega. “Het is erg belangrijk om goed getraind te zijn, vooral omdat het levensreddende apparatuur is. Dat heeft tijd nodig.” Nu, na zes maanden, doet ze zelfstandig onderhoud. “Ik ben nog steeds aan het leren, maar ik doe al deels zelfstandig onderhoud aan anesthesietoestellen en beademingstoestellen.”

Je eigen werkgebied

Ilona geeft aan dat je na ongeveer twee jaar echt alle kneepjes van het vak onder de knie hebt: “Als mijn inwerktraject is afgerond, dan kan ik volledig zelfstandig mijn eigen werkgebied beheren. Mijn werkgebied bevindt zich in het zuiden, waar ik als servicetechnicus op verschillende locaties kom, zoals ziekenhuizen, privéklinieken en tandartspraktijken. Hier zal ik onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uitvoeren aan couveuses en anesthesietoestellen.

“Je redt mensenlevens”

Wat Ilona het leukst vindt aan haar werk? Ze zegt: “Het besef dat, zodra je klaar bent met het maken of controleren van een toestel, er binnen een uur weer een baby in een couveuse ligt, of dat iemand onder narcose wordt gebracht met behulp van een anesthesietoestel. Dat je op die manier echt een leven redt. Ook bouw je een goede band op met klanten omdat je je vaste klanten hebt. Voor de klant is het ook fijn om een bekend gezicht te zien en te weten dat je bij die persoon terecht kunt met vragen. De vrijheid die je hebt is ook prettig. Jij hebt het contact met de klanten en mag zelf bepalen hoe je je werk indeelt. Vanuit Dräger krijg je het vertrouwen dat je dat allemaal goed weet te managen.”

Betrokken sfeer

Hoewel elke servicetechnicus in de buitendienst zijn eigen werkgebied beheert, vormen ze samen een hecht team. “Eens per maand hebben we een programma-dag waarop we belangrijke zaken bespreken. Hoe gaat het met ieders werk? Welke ontwikkelingen zijn er binnen het bedrijf? Alles wat besproken moet worden, komt aan bod op die dag. Bovendien staan je collega’s altijd klaar om vragen te beantwoorden. Het geeft een geruststellend gevoel om te weten dat je een team hebt dat altijd achter je staat. Er heerst een betrokken sfeer. Iedereen is bereid om elkaar te helpen.” Ilona geeft aan die betrokken sfeer ook buiten het team voelbaar is. Ze zegt: “Zelfs de directeur kent mijn naam, ook al hebben we elkaar een keer ontmoet. En je mening telt hier. Bij de overgang naar een nieuw CRM-systeem hebben ze, ondanks mijn recente start, gevraagd naar mijn mening over de nieuwe lay-out.”

Ilona deelt nog een laatste gedachte: “Het zou geweldig zijn als er meer vrouwen bij ons komen werken. Het werk dat we doen heeft echt betekenis en ik ben trots dat ik voor Dräger werk.”

Heeft Ilona’s verhaal je geïnspireerd om ook als servicetechnicus bij Dräger aan de slag te gaan? Bekijk hier onze openstaande vacatures

Top